Vi bryr oss om klimatet och vår omvärld som aldrig förr. Men samtidigt visar vi en allt större ovilja att göra de personliga förändringar i vårt beteende som krävs för klimatets skull. Välkommen till en halvtrefika där vi presenterar Hållbarhetsbarometern 2022 och spanar tillsammans med våra experter kring hur vi skapar framtidens konsumentbeteenden.
Global uppvärmning och klimatförändringar är den enskilt viktigaste hållbarhetsfrågan för svenskar. Samtidigt ser vi en tydlig trend i att konsumenter inte är beredda att göra de personliga beteendeförändringar som krävs, till exempel äta mindre kött och sopsortera. Konsumenterna tycker att det är svårt att veta vad som faktiskt är klimatsmart, men samtidigt säger de uttryckligen att de undviker att handla från företag med en svag hållbarhetsprofil. Är det ett rop på hjälp, och är ropet adresserat till oss i dagligvaruhandeln? Är det en tillfällig klimattrötthet eller kanske till och med klimatslapphet?