Dagligvarubolaget Orkla gör jätteinvestering i svensk livsmedelsproduktion och investerar ca 300 msek i sitt paj- och pizzabageri i Vansbro. Marknaden för fryst matpaj har ökat med närmare 30 procent de senaste tre åren*. Med investeringen fördubblar bolaget sin kapacitet för pajtillverkning, vilket även möjliggör ökad export av svensktillverkade pajer.
21/03/2022
– Marknadsutvecklingen hänger ihop med den explosionsartade utvecklingen av växtbaserad mat där nya växtbaserade pajer, piroger och pizza från Orklas varumärken Anamma och Felix Veggie är med och driver utvecklingen, säger Henrik Julin, vd för Orkla Foods Sverige.
Idag tillagas ca 3 500 ton paj och drygt 7 200 ton pizza per år, för Orklas varumärken Grandiosa, Felix och Anamma, på Orklas bageri i Vansbro. Marknaden för fryst pizza har växt med 19 procent i värde och matpaj har växt med 27 procent i värde de senaste tre åren*. Efterfrågan innebär nu att produktionskapaciteten behöver öka. Genom en investering på 300 miljoner kronor ska bolaget säkra fortsatt tillväxt i anläggningen som idag går på full kapacitet.
– Investeringen möjliggör även en ökad export av pizza och paj, där framför allt växtbaserade pajer, piroger och pizzor efterfrågas för export i övriga nordiska länder, men även i Baltikum, säger Henrik Julin.
Investeringen innebär bland annat att anläggningen byggs ut med en ny modern produktionslinje för paj och större lagerkapacitet. Även bättre och effektivare energilösningar och åtgärder för ett minskat klimatavtryck är inkluderat i projektet.
– Genom ökad energiåtervinning kommer vi minska den totala energianvändningen med 20 procent. Vi har också en ambition att reducera matsvinnet med 25 procent genom bättre råvaruanvändning, säger Nina Tidén, Operationsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Utbyggnaden i Vansbro påbörjas våren 2022 och beräknas vara klar årsskiftet 2023/24. Investeringen innebär i nuläget inte nyanställningar.
Källa: *Nielsen Scantrack, Helår 2021 jfr Helår 2019; Dagligvaruhandeln totalt; värde; varugruppen pizza och matpaj.
Kommunikationschef, Orkla Sverige
sara.paulsson@orkla.se