03/09/2020 Återkallelse Kalles Kaviar solstol Orkla återkallar solstol från Kalles Kaviar på grund av klämrisk. Läs mer
31/08/2020 Orkla lanserar chipspåsar med fossilfri plast Orkla-varumärket OLW börjar nu gradvis lansera nya chipspåsar gjorda med finsk tallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin. Plasten i de nya chipspåsarna får därmed ett halverat klimatavtryck jämfört med fossil plast. Läs mer
24/08/2020 Nya fredagsvanor kan minska klimatutsläpp motsvarande 60 000 bilar En av svenskarnas favoriträtter är tacos. Uppskattningsvis konsumeras nära 100 miljoner portioner tacos årligen som ger upphov till ca 150 000 ton koldioxidutsläpp, men med ett klimatsmart alternativ kan det minska med 80 procent. För att undersöka vad som skulle göra att fler svenskar går över till en klimatsmartare fredagsmiddag har Sifo, på uppdrag av Orkla, gjort en ny undersökning. Den visar att smakerna är avgörande för svenskarna när det gäller övergången till mer växtbaserade och klimatvänliga matvanor. Läs mer
29/06/2020 Sara Paulsson ny kommunikationschef på Orkla Sara Paulsson blir ny kommunikationschef i Malmö för Orkla Sverige med uppdrag att stärka bolagets kommunikation, starkare driva förändring i hållbarhetsfrågor och påverka samhällsutvecklingen i en positiv riktning. Läs mer
25/06/2020 Orkla utökar sitt växtbaserade sortiment med vegansk glass Den växtbaserade trenden inom mat fortsätter växa. Smaken är en viktig parameter och konsumenter efterlyser nu också en större vegansk variation. I linje med det lanserar Orkla i Sverige Naturli’ glass, en 100 procent växtbaserad glass. Läs mer
10/06/2020 Orkla, Gasum och Volvo i nytt samarbete för minskade trafikutsläpp Orkla, Gasum och Volvo Lastvagnar startar en testperiod där Orklas transportsamarbetspartner GDL ska köra transporterna på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg och Fågelmara i Blekinge. Läs mer
02/06/2020 Orkla förvärvar varumärket Havrefras Genom sitt helägda dotterbolag Orkla Foods Sverige AB, har Orkla tecknat och genomfört ett avtal med PepsiCo, Inc. (“PepsiCo”) om att förvärva varumärket Havrefras inklusive Råg Fras och Mini Fras. Ett varumärke med en stark marknadsposition i Skandinavien inom frukostflingor. Läs mer
18/05/2020 Genomskinliga skålar från Felix gör det möjligt att återvinna 91 ton plast per år Vi behöver göra det enklare att samla in och återvinna fler förpackningar så det finns tillräckligt med återvunnen råvara att producera fler klimatvänliga förpackningar av. Med genomskinliga enportionsskålar från Felix gör vi det enklare och möjligt att återvinna 91 ton plast per år. Läs mer
14/05/2020 Orkla samarbetar med Rscued för att minska kaksvinn Nu släpper vi, i samarbete med Rscued, Coop och Lejonet & Björnen, en glass som tillvaratar de Digestivekex som gått sönder. Göteborgs kex, som är en del av Orkla, står för Digestivekexen i glassen som har smak av äppelpaj. Glassen finns i dagligvaruhandeln från mitten av maj. Läs mer
13/05/2020 Orkla visar stark utveckling för växtbaserat Under förra året lanserade Orkla Sverige många nya vegetariska, veganska eller veganmärkta produkter. Inom kategorin mat växte försäljningen av de vegetariska och veganska produkterna, till exempel Anamma och Felix Veggie-serien, med nästan en tredjedel jämfört med året innan. Läs mer