01/06/2021 Koldioxidbesparing på över 90 % när Orkla och OLW övergår till fossilfritt bränsle för potatistransporter Läs mer
16/04/2021 Orkla Care återkallar samtliga HUSK-produkter Orkla Care återkallar samtliga produkter under varumärkena HUSK och FiberHusk som säljs på hälsokosthandeln, apotek och i dagligvaruhandeln. I Danmark utreder myndigheter om det finns en koppling mellan ett antal fall av salmonella och intag av HUSK-produkter. Det finns inte några tecken på salmonellafall kopplade till HUSK-produkter i Sverige. Men som en försiktighetsåtgärd väljer Orkla Care nu att dra tillbaka samtliga HUSK-produkter från marknaden. Läs mer
13/04/2021 Orkla Care Sverige återkallar ett begränsat parti HUSK Mage i balans Naturlig Fiber Orkla Care återkallar ett begränsat parti av kosttillskottet HUSK Mage i balans Naturlig Fiber (kapslar) på apotek och hälsokost. Danska läkemedelsmyndigheten misstänker att ett begränsat parti av denna produkt kan vara kontaminerad med salmonella. Just nu utreds om det finns ett samband mellan de smittade personerna och HUSK Mage i balans. Läs mer
24/03/2021 Så bidrar Orkla till hållbar utveckling Orklas års- och hållbarhetsredovisning för 2020 har nu publicerats. 2020 påverkades av coronapandemin. Som tillverkare av livsmedel, rengöringsprodukter och personliga hygienartiklar definierades Orkla som ett företag av avgörande betydelse för samhället. "Det är ett ansvar som vi har tagit på största allvar”, betonar Orklas koncernchef Jaan Ivar Semlitsch. Läs mer
23/03/2021 Svenska klassiker blir växtbaserade Sverige har lägst antal allätare i Norden och nästan 3 av 10 svenskar väljer idag att äta mindre kött av klimatskäl*. Samtidigt tycker drygt en fjärdedel av svenskarna att det är svårt att laga vegetarisk mat. Orklas största varumärke Felix fortsätter därför driva utvecklingen och tar nästa steg inom vegetarisk och klimatsmart färdigmat genom att lansera fyra smakrika nyheter i frysdisken. Däribland en vegetarisk variant av den svenska klassikern Felix Krögarpytt. Läs mer
11/03/2021 Orkla är bäst på hållbarhet enligt konsumenter För femte året i rad toppar Orkla hållbarhetsrankingen Sustainable Brand Index i kategorin Consumer Goods Corporation. Det innebär att svenska konsumenter anser att Orkla är bäst i branschen på miljömässig och social hållbarhet. Läs mer
09/03/2021 Orkla investerar i Jästbolaget Orkla investerar i Jästbolaget och sjösätter en långsiktig plan för att säkra konkurrenskraft, hållbar tillväxt och framtida affärsmöjligheter. Läs mer
03/03/2021 Svenskarnas oro för klimatförändringarna ökar Nästan två av tre svenskar, 64 procent, anser att klimatförändringarna är det mest akuta miljöproblemet. Detta motsvarar en ökning med hela åtta procentenheter jämfört med förra året. Det visar Orklas Hållbarhetsbarometer, som kartlägger svenskarnas syn på hållbart vardagsliv. Läs mer
15/02/2021 Svenskarna källsorterar – men oroar sig för plast i haven Fyra av fem svenskar källsorterar, men trots att svenskarna oroas över både plastens miljöpåverkan och mängden plast i haven källsorteras en betydligt mindre andel plast än andra material. Det visar Orklas Hållbarhetsbarometer, som kartlägger svenskarnas syn på hållbart vardagsliv. Bara 49 procent av all plast sorteras ut från hushållens avfall att jämföra med till exempel glas på över 90 procent och pappersförpackningar på 75 procent*. Läs mer
11/02/2021 Jessica Nithenius ny vd för Orkla Care Sverige Den 1 februari tillträdde Jessica Nithenius som ny vd för Orkla Care Sverige. Hon ersätter Jens Engström, som nu lämnar bolaget. Jessica har jobbat i olika roller på Orkla sedan 2010, senast som Marknadsdirektör för Orkla Care Sverige. Läs mer