Orkla visar stark utveckling för växtbaserat

Under förra året lanserade Orkla Sverige många nya vegetariska, veganska eller veganmärkta produkter. Inom kategorin mat växte försäljningen av de vegetariska och veganska produkterna, till exempel Anamma och Felix Veggie-serien, med nästan en tredjedel jämfört med året innan.

13/05/2020

– Vår vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag – både för människan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Under 2019 lanserade Orkla växtbaserade produkter inom alla affärsområden. Inom Orkla Foods lanserades flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns. Anamma Formbar Färs, som lanserades 2018, blev korad som Årets Dagligvara 2019 av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med 29 procent jämfört med 2018.

Orkla Care, med produkter inom hälsa och välbefinnande, hem och personlig hygien har satsat på att veganmärka sitt sortiment. I dag är drygt 80 produkter veganmärkta, vilket innebär att de inte använder några animaliska ingredienser eller ingredienser som testats på djur. Allt från Grumme såpa, Jordan tandkräm, Bliw tvål och HTH hudvård är exempel på produktserier som veganmärkts. Inom kategorin kosttillskott och vitaminer har Orkla Care även tagit fram kosttillskott särskilt utformade för veganer och Omega 3-tillskott baserad på alger.

Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.

Orkla är också medlemmar i branschorganisation Växtbaserat Sverige, vars syfte är att främja konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. I organisationen ingår även Oatly, VegMe, Nestlé, Food for Progress och Findus.

– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ, säger Sofie Ek.

Om Orklas klimatmål
Orkla har halverat sina direkta utsläpp av växthusgaser under de senaste fem åren och har fastställt vetenskapligt baserade klimatmål. Orklas klimatmål är validerade av det internationella Science Based Targets initiative (SBTi) för att ligga i linje med en global uppvärmning på max 1,5 grader. Orklas mål är att minska växthusgasutsläppen i den egna verksamheten med 63 procent innan år 2025 och med 77 procent innan 2040, jämfört med år 2014. Orkla tar också ansvar för klimatpåverkan av hela värdekedjan genom att vidta åtgärder riktade mot råvaruproduktionen. Orklas mål är att minska indirekta utsläpp av växthusgaser med cirka 30 procent fram till 2025 och 77 procent fram till 2040.

Kontakt

Sofie Ek

Communication Manager, Orkla Sverige

sofie.ek@orkla.se