Orkla utökar inom veganska snacks

Den veganska trenden är fortsatt stark och Orkla har under de senaste åren satsat på veganska och vegetariska produkter, både inom befintliga och nya varumärken. Nu lanserar Orkla-varumärket OLW helveganska versioner av flera populära linschips.

19/01/2021

Den veganska trenden är fortsatt stark och Orkla har under de senaste åren satsat på veganska och vegetariska produkter, både inom befintliga och nya varumärken. Nu lanserar Orkla-varumärket OLW helveganska versioner av flera populära linschips.

– För oss är det viktigt att ständigt ha ett aktivt hållbarhetsfokus. Därför känns det väldigt roligt att OLW nu dels erbjuder ett flertal helt veganska lins- och bönsnacks, samtidigt som vi fortsätter övergången till förpackningar av fossilfri plast som också bidrar till att ytterligare minska produkternas klimatavtryck, säger Malou Yeung Kadir, Marknadschef på OLW.

Genom att omarbeta recepten på linschipsen kan OLW nu lansera helt veganska linschips med smak av Sourcream & onion samt Ramslök & gräddfil. Samtidigt lanserar OLW ett helt nytt linschips med smak av Ost & jalapeño. De nya produkterna finns i butik från slutet av januari. Sedan tidigare omfattar det veganska sortimentet även bönbollar och kikärtschips i flera smaker.

Förpackningar av fossilfri plast
Samtliga typer av bönbollar, lins- och kikärtschips får också förpackningar med fossilfri plast gjord på tallolja, något som OLW lanserade på de mest populära potatischipssorterna redan under 2020. De nya påsarna är tredjepartscertifierade av ISCC och plasten har ett halverat klimatavtryck jämfört med de påsar av fossil plast.

Detta möjliggörs genom en så kallad massbalanslösning, som innebär att förpackningsleverantören i sin generella produktion ersätter fossil olja mot tallolja i motsvarande mängd som används för att tillverka OLW:s förpackningar.

Veganskt och växtbaserat prioriterat område för Orkla
Orkla har under de senaste åren visat en stark utveckling inom det växtbaserade segmentet. Under 2019 växte försäljningen via dagligvaruhandeln av vegetariska och veganska produkter inom matkategorin, exempelvis Anamma och Felix Veggie-serien, med 29 procent jämfört med året innan. Under 2020 lanserades även det helt nya varumärket Frankful, en helt vegansk serie tacoprodukter. Förutom veganska snacks och mat har Orkla även satsat på att veganmärka sitt sortiment inom hem och personlig hygien, där cirka 80 produkter från exempelvis Bliw, Grumme och HTH Hudvård är veganmärkta.

– Vi vill bidra till skiftet mot mer växtbaserat och veganskt, både genom att utveckla befintliga och ta fram nya produkter. Vi vill att det ska vara gott och lätt att välja rätt för hälsan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Kontakt

Sofie Ek (föräldraledig)

Communication Manager, Orkla Sverige

sofie.ek@orkla.se