Orkla lär svenska skolbarn att återvinna förpackningar

Med bidrag från Orkla Friends Fund bidrar Orkla Foods Sverige till en filmkampanj som ska lära svenska skolbarn att återvinna förpackningar.

05/02/2018

Under de senaste två åren har Orkla Foods Sverige samarbetat med Håll Sverige Rent för att hålla havet fritt från plast och annat skräp. Genom en gemensam kampanj vill företaget nu sprida kunskap om återvinning av förpackningar bland svenska skolbarn mellan årskurs tre och sex.

-Vi på Orkla är engagerade i att utveckla mer miljövänliga förpackningar som inte ska sluta som plastavfall i havet. Därför är vi väldigt glada över att Orkla Friends Fund kan bidra till den här fantastiska kampanjen, säger Arve Heltne, SVP Orkla Marketing & Innovation och ansvarig för Orkla Friends Fund.

Kampanjen består av utbildningsmaterial och en film som kan användas i skolundervisningen. I filmen talar Orkla Foods Sverige och Håll Sverige Rent om hur förpackningar från Abba- och Felix-produkter ska återvinnas, som finns bland Sveriges mest köpta matvaror.

-Vårt bidrag till att bekämpa nedskräpning är att göra allt vi kan för att främja ett mer cirkulärt flöde för våra egna förpackningar och skräp i allmänhet. Vårt samarbete med Håll Sverige Rent  hjälper till att skapa förändringar för ett renare Sverige och en renare marin miljö, som vi nu kan göra ännu bättre, tack vare bidraget från Orkla Friends Fund, säger Agneta Påander, CSR Direktör på Orkla Foods Sverige.

Tidigare har Orkla Foods Sverige och varumärket Abba stöttat Håll Sverige Rent genom att arrangera strand-städningar och butikskampanjer. Kampanjerna syftar till att uppmuntra konsumenter att sortera avfall vid källan och använda miljövänliga shoppingpåsar för att förhindra nedskräpning i haven. Under 2018, i tillägg till filmkampanjen, kommer Orkla Sverige att ha en butikskampanj med fokus att motivera svenskarna att återvinna förpackningar korrekt.

– Tack vare vårt samarbete med Orkla Foods Sverige har vi båda nått fler svenskar och fått resurser att stärka våra pågående aktiviteter för att förhindra nedskräpning. Genom undervisningsprogram och diskussioner har vi också haft möjlighet att stärka Orkla Foods Sveriges redan starka fokus på miljö. Vi ser fram emot alla de spännande projekt som har lanserats inom organisationen, säger Johanna Ragnartz, CEO på Håll Sverige Rent.

 

Läs mer:

Abba: www.abba.se
Felix: www.felix.se
Håll Sverige Rent: www.hsr.se

Orkla Friends Fund
Här kan du läsa mer om Orkla Friends Fund: https://www.orkla.com/sustainability/sponsors/orkla-friends-fund/

Kontakt

Presschef Orkla Foods Sverige

Margareta Lantz

46 (0) 705 54 17 74

margareta.lantz@orklafoods.se