Orkla förvärvar varumärket Havrefras

Genom sitt helägda dotterbolag Orkla Foods Sverige AB, har Orkla tecknat och genomfört ett avtal med PepsiCo, Inc. (“PepsiCo”) om att förvärva varumärket Havrefras inklusive Råg Fras och Mini Fras. Ett varumärke med en stark marknadsposition i Skandinavien inom frukostflingor.

02/06/2020

Orkla är idag, på uppdrag av PepsiCo i Norge, Sverige och Danmark, distributör av Havrefrasprodukterna.

–  “Orkla har en ledande position inom skandinavisk dagligvaruhandel inom en rad attraktiva kategorier. Med förvärvet av Havrefras stärker vi portföljen med ett välkänt varumärke som utgör ett fint tillskott till våra övriga frukostprodukter”, säger Ann-Beth Freuchen, Executive Vice President Orkla Foods (Norden och Baltikum).

–  “Vill vi inspirera till en hälsosammare livsstil med riktigt god mat och dryck. Hela Havrefras sortiment har Nyckelhålsmärkning, vilket gör det enkelt för konsumenter att göra ett hälsosamt val”, säger Henrik Julin, Vd Orkla Foods Sverige.

Havrefras är marknadsledare inom hälsosamma frukostflingor i Sverige och i Danmark, och nummer två på den norska marknaden. Produkten lanserades 1959 och varumärket har varit en del av PepsiCo sedan uppköpet av The Quaker Oats Company 2001. Förvärvet av Havrefras är i linje med Orklas strategi att öka andelen produkter som främjar hälsa.

Avtalet omfattar förvärv av varumärket Havrefras och inkluderar inte anställda eller produktionsanläggningar. Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen.

Orkla kommer fortsätta att distribuera PepsiCo´s andra juicer, frukostflingor och snacksprodukter i Norden inklusive Tropicana, Naked, Cruesli, Snack a Jacks, Doritos, Lay´s och Bugles varumärken. I Sverige kommer Orkla att fortsätta distribuera Tropicana och Naked.

 

Kontakt

Cecilia Gannedahl

Kommunikationsdirektör, Orkla Sverige

cecilia.gannedahl@orkla.se