Ökat intresse för pant på dryckesflaskor minskar plastproduktionen

85 procent av dryckesflaskorna från Orkla Foods Sveriges två varumärken BOB och FunLight pantas*. Svenskarna har tagit för vana att panta dryckesflaskor i plast och bidrar därmed till minskad plastproduktion.

12/10/2017

Våren 2016 införde Orkla Foods Sveriges pant på alla dryckesflaskor i plast från varumärkena BOB och FunLight. Sedan dess har svenska folket enkelt kunnat panta flaskorna i Returpacks retursystem. Den senaste statistiken* från Returpack visar att 85 procent av dryckesflaskorna pantas.

– Det är fantastiskt roligt att se det kontinuerligt ökande intresset att panta dryckesflaskor. När dryckesflaskorna pantas dubblar vi andelen flaskor in i det cirkulära flödet och färre flaskor av ny plast produceras. Dessutom minskas risken att flaskor hamnar som skräp på land eller i hav, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

När drycker fyllts på plastflaskorna transporteras de till butik, vidare till konsumenterna och efter konsumtion pantas de i Returpacks pantstationer. Flaskorna samlas in, tvättas och mals till plastbitar som sedan blir till nya flaskor. Både dryckesflaskor från BOB och FunLight innehåller återvunnen plast.

*Statistik från Returpack per den 31 augusti, 2017

För mer information, kontakta:

Margareta Lantz, presschef, Orkla Foods Sverige
+46 705 54 17 74, margareta.lantz@orklafoods.se

Kontakt

Presschef Orkla Foods Sverige

Cecilia Franck

46 (0) 735 97 97 43

cecilia.franck@orklafoods.se