Nya lastpallar i plast sparar nästan 30 ton CO2-utsläpp

I samarbete med Svenska Retursystem (SRS) har Orkla bytt ut de engångs-lastpallar av trä som används i transporterna, till förmån för returpallar av plast. Förändringen innebär stora vinster för såväl arbetsmiljö som minskade utsläpp.

07/04/2020

– Att göra klimatsmarta val ligger högst upp på vår agenda och som ett stort nordiskt bolag har vi ett ansvar att ta ledningen i vår bransch. Därför är vi mycket glada att kunna göra denna förändring till förmån både för miljön och våra medarbetares hälsa, säger Magnus Forsling, chef för varuförsörjning och logistik på Orkla Confectionery & Snacks.

Pallar används för att lasta och transportera varor mellan producenter, grossister och butiker. Returpallen av plast har en väsentligt längre livstid än träpallen och väger dessutom hälften så mycket som en träpall. Varje plastpall som ersätter en träpall innebär därmed en minskning av CO2-utsläpp med minst 10 procent. De lättare lyften ger också en positiv effekt på ergonomin för de som hanterar pallarna. Dessutom avger plastpallarna inget träspill eller damm, vilket ger bättre luft och en hälsosammare arbetsplats.

Orkla inför returpallarna för transporterna från anläggningen i Filipstad, som bland annat producerar OLW:s chips och cheez doodles. Här beräknas CO2-utsläppen minska med drygt 28 ton per år. Det motsvarar ca 3 000 mil med en fullastad lastbil, vilket är ungefär 18 resor mellan Ystad och Haparanda.

–Vi är glada över att Orkla Confectionery & Snacks ser fördelarna med våra returpallar. Genom att byta till Helpall grå får de en klimatsmart lastbärare som kan hålla i 15 år, säger Claes Rehn, Key Account Manager på Svenska Retursystem.

Sedan tidigare har även Orkla Foods gått över till returlådor och -pallar istället för engångsemballage och träpallar. Under 2019 minskade Orkla Foods på så sätt CO2-utsläppen med ytterligare 300 ton, motsvarande 37 500 mil med en lastbil.

Om lastpallar
Retursystemet med lastpallar är en cirkulär modell som innebär att lastpallarna skickas till en producent som fyller dem med innehåll och skickar dem till en butik eller grossist. De skickar i sin tur vidare pallarna till Svenska Retursystems logistikanläggning, som kontrollerar och tvättar pallarna. Både producenterna, grossisterna och butikerna betalar en dygnshyra till SRS för den tid då pallarna är i deras förvar.

Om SRS
SRS ägs 50 procent vardera av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH).

Kontakt

Sofie Ek

Communication Manager, Orkla Sverige

sofie.ek@orkla.se