Konsumenter vill ha större variation – nu lanseras nytt sortiment från Anamma med ärta som bas

Den vegetariska trenden är stark och fortsätter att öka. Det finns en stor efterfrågan på bra alternativa proteinkällor till kött och konsumenter vill ha en större variation i utbudet. Nu lanseras nya produkter från Anamma med ärtor som proteinbas.

16/03/2020

Allt fler personer i Sverige äter allt mer växtbaserad mat. En undersökning* Orkla genomförde i höstas visar att sex av tio i Sverige redan är flexitarianer, det vill säga äter minst en vegetarisk middag i veckan utan fisk eller kött. Tre av tio säger dessutom att de försöker äta mindre kött för klimatets skull. Orkla Foods Sverige ökade sin försäljning av Anammas veganska sortiment till konsumenter med mer än 40 procent under 2019.

Efterfrågan ökar och konsumenter vill sen en ökad variation av olika produkter och olika proteinkällor på butikshyllan. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda Anamma av Ärta – en ny serie produkter med ärtprotein som bas. De kommer i tre olika varianter; Vegobullar, Vegonuggets och Formbar Färs. Vegonuggets är en helt ny produkt i Anamma-familjen med fantastisk smak och konsistens.

– Med sortimentet vill vi göra det ännu enklare för våra konsumenter att variera sin kost och inspirera till att äta mer växtbaserat, säger Thomas Sjöberg, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Anammas nya sortimentet av ärta är 100% veganskt och glutenfritt och finns att hitta i frysdisken i butiker från vecka 12. Sortimentet har redan kunnat njutas av gäster på restauranger och storhushåll sedan början av året.

*Länk till undersökningen Orkla Sustainable Life Barometer

Kontakt

Helén Knutsson

Communication Manager, Orkla Sverige

helen.knutsson@orkla.se