Konsumenter rankar Orkla bäst i branschen på hållbarhet

För fjärde året i rad toppar Orkla hållbarhetsrankingen Sustainable Brand Index i kategorin Consumer Goods Corporation. Det innebär att svenska konsumenter anser att Orkla är bäst i branschen på miljömässig och social hållbarhet.

01/04/2020

– Vår vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag, både för människan och klimatet. Det är roligt att se att konsumenterna också uppmärksammar vårt ambitiösa hållbarhetsarbete, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.

Orklas hållbarhetsarbete har fyra fokusområden för att bidra till en mer klimatsmart vardag: att arbeta för att få fler att äta mer växtbaserat, att minska matsvinnet, att arbeta för att alla förpackningar ska återvinnas och att göra det lättare att välja klimatsmart mat.

Detta är fjärde året i rad som Orkla rankas högst i kategorin Consumer Goods Corporation. I kategorin ingår även Johnson & Johnson, L’Oréal Group, Nestlé, Procter & Gamble (P&G) och Unilever. I Sustainable Brand Index ranking för Business to Business kom Orkla i år på tredje plats i kategorin Fast Moving Consumer Goods.

– Vi ser klimatförändringarna som en av vår tids största utmaningar. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen, säger Cecilia Gannedahl.

Några exempel på Orklas hållbarhetsarbete:

  • Hållbar innovation står högt på dagordningen hos Orkla, som lanserar växtbaserade alternativ till kött och en mängd produkter med minskat miljöpåverkan. Orkla står bland annat bakom varumärket Anamma, som är marknadsledande i Sverige inom frysta veganska produkter. Anamma lanserade nyligen en ny produktserie, baserade på ärtprotein.
  • Jästbolaget, som är en del av Orkla, har tagit fram Acrylow, en patenterad, naturlig produkt som reducerar akrylamidhalten i livsmedel.
  • Orkla står även bakom varumärket Grumme, där allt flytande tvättmedel sedan 2018 förpackas i återvunnen plast. Grummes produkter är också anslutna till appen PantaPå, i syfte att få fler att återvinna sina plastförpackningar.
  • Orkla stödjer EU-projektet Scale 12.3 för minskat matsvinn, samt den svenska överenskommelsen ”Samarbete för minskat matsvinn”, som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet.
  • Alla Orkla-företag och våra 18 svenska anläggningar arbetar målmedvetet för att minska sin energi- och vattenförbrukning, optimera resursanvändningen och minska matavfallet.
  • Det internationella Science Based Targets-initiativet (SBTi) har validerat Orklas klimatmål, som är att minska utsläppen av växthusgaser med 63 procent till år 2025 och med 77 procent fram till 2040.
  • Orkla stödjer FN Global Compact-initiativet Business Ambition for 1.5°C: Our Only Future.
  • Orkla har även många samarbeten i lokalsamhället. Exempelvis stödjer Orkla-varumärkena OLW och Göteborgs Kex organisationen Maskrosbarn, som stöttar barn till föräldrar med missbruk eller som mår psykiskt dåligt.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesundersökning om hållbarhet och har genomförts i Sverige sedan 2011. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 21 600 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 381 största företag presterar miljömässig och social hållbarhet.

Kontakt

Sofie Ek

Communication Manager, Orkla Sverige

sofie.ek@orkla.se