Det ska vara lätt att välja rätt – fem gröna middagstips!

Enligt Orkla Sustainable Life Barometer är 56 procent av svenska folket oroade över de globala klimatförändringarna. Det finns mycket som påverkar vårt klimat men en av de största bidragarna är den globala livsmedelsproduktionen*. I Sverige kommer en tredjedel av hushållets klimatpåverkan från maten*. Det måste ske en förändring av det globala livsmedelssystemet – och ett av de mest effektiva sätten att minska koldioxidutsläppen är genom att äta mer flexitarianskt och mer grönt*.

29/01/2020

Som ett av Sveriges största matföretag med många starka och lokala varumärken har vi fantastiska möjligheter att påverka, men också ett ansvar i att hjälpa konsumenter att göra goda val, både för sig själva och för vår planet. Med våra produkter vill vi göra det lätt att välja rätt – oavsett om det gäller din hälsa eller klimatsmarta produkter.

Fem gröna middagstips!

Måndag: Vegolasagne
Ingredienser (4 portioner) : Vegofärssås: 500 g Anamma Vegofärs | Rapsolja till stekning | 1 st stor gul lök | 3 vitlöksklyftor | 3 msk tomatpuré | 2 tsk torkad oregano | 2 tsk torkad timjan | 2 krm chiliflakes – (kan uteslutas) | 1 tsk socker | 1 dl rött matlagningsvin (kan uteslutas, men tillsätt då 1 dl extra vatten) | 2 dl vatten | 600 g krossade tomater | 2 st tärningar grönsaksbuljong | Salt | Peppar

Béchamel: 2 msk växtbaserat smör eller margarin | 4 msk vetemjöl | 5 dl havremjölk | 2 dl havregrädde | 0.5 tsk riven muskotnöt | Salt | Peppar

Montering: 4 dl vegansk ost | 4 dl vegansk creme fraiche | 12 st äggfria lasagneplattor

Gör så här:
Vegofärssås: Sätt ugnen på 200 grader. Skala och finhacka gul lök och vitlök. Hetta upp en stor stekpanna eller en stor kastrull med rapsolja. Fräs lök, vitlök och vegofärs i oljan tills allt har fått fin färg. Tillsätt tomatpuré som får fräsa med, krydda med oregano och timjan. Tillsätt krossade tomater, buljong, socker och ev matlagningsvin, småkoka i 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Béchamel: Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet och sedan mjölken lite i taget. Låt såsen koka upp. Tillsätt havregrädden och låt såsen puttra några minuter tills den tjocknat något samtidigt som du rör om. Smaka av med muskotnöt, salt och peppar.

Montera lasagnen: Blanda creme fraiche med osten. Varva béchamelesås, lasagneplattor och vegofärssås i en ugnsfast form, ca 20×30 cm. Avsluta med att bre på creme fraiche- och ostblandningen.

Grädda lasagnen i mitten av ugnen i ca 30 minuter, eller tills den har fått fin färg. Servera med en krispig grönsallad.

Tisdag: Lax med rostade rotfrukter, spenat, matvete och örtsås
Ingredienser (4 portioner): 500 gram färsk eller tinad laxfilé | 400 gram mixade rotfrukter , tex morot, palsternacka, selleri eller liknande | 30 gram babyspenat | 3 dl matvete | Salt och peppar | 50 gram osaltat smör | ca 1 dl olja

Sås: 1 burk Creme fraiche | Färska örter, som ex. gräslök, dill, persilja | Salt & peppar

Gör så här:
Dela laxen i fyra lika stora bitar. Stek fisken i en panna med smör och lite olja, på alla sidor. Salta och peppra lätt. Skala och skär ner rotfrukterna i oregelbundna former, bra om alla är i samma storlek. Lägg på en ugnsplåt, salta och peppra och slå på lite olja. Blanda runt alltsammans och baka av i ugn på 175° i ca tjugofem minuter. När rotfrukterna svalnat något så vänd ner spenaten och smaka av igen med salt och peppar. Koka matvetet enligt anvisningarna på paketet.

Servera den nystekta laxen med de rostade rotfrukterna, matvetet och en klick örtsås.

Onsdag: Chorizogryta
Ingredienser (4 portioner) 1 pkt Anamma vegochorizo | 1 burk kikärtor | Ca 200 g potatis | 1 st gul lök | 2 klyftor vitlök | 2 st röd paprika | 1 msk rökt paprikapulver | 3 msk olja | Salt & peppar

Gör så här:
Skala, dela och koka potatisen. Samtidig rostas paprikan på 225°C tills skalet är svart och köttet mjuk, skölj sedan i kallt vatten för att få bort skalet och skär i strimlor. Skala och strimla löken samt fräs på låg värm i olja tillsammans med paprika pulver och vitlök tills löken är mjuk. Stek Vegochorizon från fryst på medelvärme i lite olja i ca 14 min. Dela vegochorizon och sköljda kikärtor, potatis och rostad paprika. Stek tills allt är genomvarmt och smaka av med salt och peppar.

Torsdag: Vegetarisk Pytt med grillad halloumi och ajvarsås
Ingredienser (4 portioner): Felix Vegetariska Pytt | 1 paket halloumi  2 dl turkisk yoghurt | 1/2 dl ajvar relish | Salt & peppar | Olivolja | Ärtskott eller bladpersilja

Gör så här:
Börja med att steka upp vår Vegetariska Pytt enligt instruktionerna på förpackningen. Blanda yoghurt i en skål tillsammans med ajvar. Smaka eventuellt av med lite salt och peppar. Skär halloumin i cirka 0,5 cm tjocka skivor. Häll lite olivolja i en panna och stek sedan osten i het panna till dess att den får fin färg, ungefär 1 minut på varje sida.

Servera vår Vegetariska Pytt med ett par skivor halloumi, en klick ajvarsås och garnera med ärtskott eller bladpersilja.

Fredag: Rökiga burgare med karamelliserad lök
Recept framtaget av tidningen Vego

Ingredienser (4 portioner): 600 g Anamma Formbar Färs | 1 dl finhackade valnötter

Rökig marinad: 2 dl ketchup | 2 tsk chipotlepasta | 3 msk farinsocker | 2 msk vitvinsvinäger | 1 msk rökt paprikapulver | 1/2 tsk cayennepeppar | 1 tsk salt

Karamelliserad lök: 3 gula lökar, skivade | 2 msk rapsolja | 2 tsk ljust muscovadosocker | 1 1/2 dl ljus öl eller vatten

Till servering: 4 hamburgerbröd | salladsblad | skivad tomat

Gör så här:
Rökig marinad och burgare: Blanda ihop samtliga ingredienser till marinaden i en skål. Tina färsen och blanda ihop med hälften av den rökiga marinaden och valnötterna. Använd händerna, det blir enklast. Forma till fyra burgare och stek gyllene i lite olja.

Karamelliserad lök: Fräs löken i oljan på medelhög värme tills den mjuknar och får fint med färg. Det här tar ungefär 15 minuter. Strö över sockret och låt fräsa i 1 minut till. Häll på ölen eller vattnet och låt koka in. När löken är riktigt mjuk är den klar.

Lägga ihop burgaren: Grilla eller värm på hamburgerbröden. Fyll med de rökiga burgarna, karamelliserad lök, rökig marinad, sallad, tomat och rödlök.