”Blåbärssoppa bidrar till Vasaloppets själ”

På fredag inleds Vasaloppets vintervecka. Under åtta dagar arrangeras 11 lopp och en gemensam nämnare är blåbärssoppan från Ekströms. Totalt serveras över 50 000 liter blåbärssoppa under ett Vasalopp.

18/02/2019

Ekströms är stolt sponsor av Vasaloppet.
Ekströms är stolt sponsor av Vasaloppet.

– Att sponsra Vasaloppet med Ekströms blåbärssoppa är ett ärofyllt uppdrag. Vi vill inspirera fler till en hälsosam livsstil och för oss är det viktigt att vårt engagemang ska bidra till den svenska folkhälsan, säger Josefin Buregård, marknadschef för Ekströms på Orkla Foods Sverige.

Sedan det allra första Vasaloppet, 1922, har det varit en tradition att servera blåbärssoppa till skidåkarna utefter spåret. Inför Vasaloppet 1958 uteblev blåbärsskörden i Dalaskogarna och man stod utan blåbär. Arrangörerna vände sig till Ekströms för hjälp. Ekströms ställde mer än gärna upp med sin nylanserade blåbärssoppa. Sedan dess har Ekströms varit stolt sponsor till Vasaloppet, och är därmed Vasaloppets äldsta sponsor. Det finns också Vasalopp i USA, Japan och Kina och även på dessa lopp serveras Ekströms Blåbärssoppa.

– Det finns få saker som är så intimt förknippade med varandra som blåbärssoppa och Vasaloppet, och vi är oerhört stolta över att kunna leverera denna traditionsrika kombination till våra deltagare. Oavsett om upplevelsen i fäders spår är 90, 45 eller 30 km lång och om det är strålande sol eller snöfall, är en mugg varm blåbärssoppa något som bidrar till att Vasaloppets själ, säger Eva-Lena Frick, vd Vasaloppet.