Abba skruvar upp volymen i ny kampanj – traditionell sill en del av framtidens mat

13/06/2019

– Sill är en av de mest klimatsmarta fiskarna vi har. Vi vill få fler att inse att sill är god, nyttig mat som vi borde äta mer av i framtiden. Vi fortsätter att ta ställning för vår miljö och vill inspirera fler att äta mer klimatsmart mat där sill skulle kunna ta plats i fler sammanhang än vid de stora högtiderna. Lagom till Midsommar lanserar vi därför en ny kampanj där vi skruvar upp volymen från Kungshamn, säger Malou Wik Yeung, Marknadschef Abba, Orkla Foods Sverige.

Abba har en lång tradition som folkkärt varumärke och är en kvalitetsgaranti för alla som vill laga, äta och bjuda på mat från havet. All förädling av Abba sill sker i Kungshamn med den bohuslänska skärgården utanför fönstret och med direkt utsikt över Smögen. Kampanjen engagerar och väcker känslor genom att visa fram den storslagna miljön som sillen kommer från och den roll som varumärket spelar i glada sommarminnen, sockerstinna påskfiranden och förväntansfulla julaftnar, samt inte minst vardagsmiddagen mitt i veckan. Stjärnskottet Daniela Sörensen står för tonerna under en nytolkning av låten ”En gång jag seglar i hamn”, av Stig Olin.

– Daniela är en otrolig talang och vi är väldigt glada över att hon hjälper oss att förmedla den känsla vi vill få fram och därmed förnya riktningen för ett av våra mest anrika och folkkära varumärken. Dessutom är hon ett av Sveriges största fan av Abba fiskbullar i dillsås, vilket gör det extra kul, fortsätter Malou Wik Yeung, Marknadschef Abba, Orkla Foods Sverige.

Bakom produktionen av kampanjen står Acne med regissören Daniel Wårdh och kommunikationsbyrån Food & Friends.

Se filmen här.