Orkla i Sverige

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. De svenska Orkla bolagen, som består av Foods, Confectionery & Snacks, Care och Food Ingrediens, omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och i vår varumärkesfamilj har vi flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW.  Vi vill vara din vän i vardagen!

Läs mer om våra olika svenska bolag

Vår affärsmodell

Vi har en unik affärsmodell som skiljer oss från andra multinationella företag. Vi ska i större grad utnyttja fördelarna med att vara en stor koncern, samtidigt som vi ska ta till vara och upprätthålla vår lokala närvaro och unika kund- och konsumentinsikt. Detta ger oss en klar strategisk fördel. Vi utvecklar lokala produkter anpassade till lokala preferenser.

Orkla-kompassen

Vi vill finnas där för dig, när du än behöver oss, helt enkelt «Din vän i vardagen» och det är också detta som är vår vision. Visionen stöds av våra värderingar, “modig”, “pålitlig” och “inspirerande”. Vår affärsidé är att göra varje dag bättre med lokala, hållbara produkter som skapar glädje.

Hållbarhet

Genom vår verksamhet och vårt fokus på lokala och hållbara produkter vill vi påverka samhällsutvecklingen i en positiv riktning. Vår vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen. Som ledande aktör inom dagligvaror är det därför självklart för oss att vara en del av lösningen. I Orkla mobiliserar vi våra företag i 30 länder för att göra övergången till verkligt hållbar produktion och konsumtion. Vi har en stark närvaro i Sverige med 18 anläggningar och 3 000 medarbetare. Över 90 procent av det vi säljer i Sverige tillagas och produceras i Sverige, många gånger på svenska råvaror.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete