Vilka är vi?

Orkla är en ledande leverantör inom varumärkesprodukter till dagligvaruhandel, storhushåll, fackhandel, apotek och bageri. Norden, Baltikum och utvalda länder i Centraleuropa är våra huvudmarknader. Dessutom har vi en stark ställning inom utvalda produktgrupper i Indien. Vår varumärkesverksamhet består av affärsområdena Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Care och Orkla Food Ingredients.

Vår affärsmodell

Vi har en unik affärsmodell som skiljer oss från andra multinationella företag. Vi ska i större grad utnyttja fördelarna med att vara en stor koncern, samtidigt som vi ska ta till vara och upprätthålla vår lokala närvaro och unika kund- och konsumentinsikt. Detta ger oss en klar strategisk fördel. Vi utvecklar lokala produkter anpassade till lokala preferenser.

Orkla-kompassen

Vi vill vara «Din vän i vardagen» och det är också detta som är vår vision. Visionen stöds av våra värderingar, “modig”, “pålitlig” och “inspirerande”. Vår affärsidé är att göra varje dag bättre med lokala, hållbara produkter som skapar glädje.

Hållbarhet

Hållbarhet står högt på agendan hos oss på Orkla. Vi vill ta vår del av ansvaret och bidra till att lösa de globala hälso- och hållbarhetsutmaningarna. Det gör vi bland annat genom att utveckla sundare produkter, minska matsvinnet och lansera nya innovationer som representerar bra miljöval i vardagen. Vi har i flera år engagerat oss för att bevara regnskogen och vi jobbar målinriktat för att undvika att de råvaror vi använder i Orklas produkter bidrar till avskogning.

I vår hållbarhetsstrategi har vi satt tydliga mål för vårt arbete mot 2025, och vi lyfter fram fyra huvudområden där Orklas insats är viktig både för samhället och för vårt långsiktiga värdeskapande. Hållbar tillväxt är den nya normen för näringslivet. Som ett av Nordens största bolag har vi på Orkla ett ansvar att ta en ledande roll och i gott sällskap med Global Compact-företag över hela världen satte vi FN:s nya globala mål för hållbar utveckling på agendan 2015. Vår koncernchef Peter A. Ruzicka har personligen undertecknat en förbindelse att följa FN:s hållbarhetsmål.

Våra huvudområden inom hållbarhet är:

  • Näring och hälsa
  • Säkra produkter
  • Hållbara inköp
  • Miljö