Orkla i Sverige

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. De svenska Orkla bolagen, som består av Foods, Confectionery & Snacks, Care och Food Ingrediens, omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och i vår varumärkesfamilj har vi flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW.  Vi vill vara din vän i vardagen!

Läs mer om våra olika svenska bolag

Vår affärsmodell

Vi har en unik affärsmodell som skiljer oss från andra multinationella företag. Vi ska i större grad utnyttja fördelarna med att vara en stor koncern, samtidigt som vi ska ta till vara och upprätthålla vår lokala närvaro och unika kund- och konsumentinsikt. Detta ger oss en klar strategisk fördel. Vi utvecklar lokala produkter anpassade till lokala preferenser.

Orkla-kompassen

Vi vill finnas där för dig, när du än behöver oss, helt enkelt «Din vän i vardagen» och det är också detta som är vår vision. Visionen stöds av våra värderingar, “modig”, “pålitlig” och “inspirerande”. Vår affärsidé är att göra varje dag bättre med lokala, hållbara produkter som skapar glädje.

Hållbarhet

Vår vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå FN:s globala klimatmål. Som ledande aktör är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen. Vi vill bidra till en mer hållbar vardag – både för människan och klimatet. Vi vill helt enkelt göra det lätt att välja rätt!

I vår hållbarhetsstrategi har vi satt tydliga mål för vårt arbete mot 2025, och vi lyfter fram fyra huvudområden där Orklas insats är viktig både för samhället och för vårt långsiktiga värdeskapande. Hållbar tillväxt är den nya normen för näringslivet. Som ett av Nordens största bolag har vi på Orkla ett ansvar att ta en ledande roll och i gott sällskap med Global Compact-företag över hela världen satte vi FN:s nya globala mål för hållbar utveckling på agendan 2015.

 

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete