Möt Erik Wendel, Platschef

Från en inspirerande arbetsmässa i Lund till platschef i Orkla Foods Sveriges anläggning för grönsaker, potatis och färdigrätter. Möt Erik Wendel som arbetar som platschef i vår anläggning i Eslöv.

Berätta om din resa:
– Jag tog examen i ekonomi vid Lunds Universitet 2007 och hade kompletterat med ingenjörs- och finansieringskurser. Jag var intresserad av produktion men visste inte riktigt vad jag ville arbeta med. I slutet av min utbildning var jag på Novadagarna, en inspirationsmässa där flera företag ställer ut. Här fick jag min första kontakt med Orkla och blev otroligt inspirerad av ett case de presenterade. Jag skickade in en ansökan och kort därefter började jag jobba på Orkla. När min fru fick barn lämnade jag företaget men jag hann inte vara borta så länge innan produktionsdirektören i Orkla Foods Sverige kontaktade mig och frågade om jag ville tillbaka till Orkla-familjen. Idag är jag platschef för Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv där vi lägger in grönsaker, gör färdigrätter och alla möjliga potatissorter under varumärken som Felix, Anamma, Paulúns, Önos.

Hur ser en typisk vecka ut:
– Mina tisdagar och torsdagar är fullproppade med olika möten, allt från projektmöten med marknads- och innovationsavdelningarna, ledningsgruppsmöten, telefonmöten, uppföljningsmöte med produktionsdirektören och fackliga förhandlingar. Sen försöker jag vara ute vid produktionen i Eslöv och hjälpa mina medarbetare. Jag är väldigt intresserad av att se och förstå hur en produkt växer fram. Mina veckor präglas också mycket av extern kontakt med produktionsvisningar.

Vad är det bästa med Orkla Foods Sverige?
– Det bästa är att det är en stor organisation samtidigt som det är en familjär stämning. Jag skapar relationer med mina medarbetare och det är bra stämning på anläggningen. Jag försöker se till att mina medarbetare ska våga ta egna initiativ och beslut genom att låta dem ta ansvar men även ge dem fria tyglar till att testa på nya saker.

Inom Orkla arbetar vi efter värdeorden modig, pålitlig och inspirerande. Hur relaterar du till dessa i ditt arbete?
– Modig handlar om att våga ta nya beslut som både kan vara positiva men ibland också obekväma. Och att vara inspirerande handlar för mig om att ge goda exempel och lyfta fram mina medarbetare. Pålitlig är våra produkter, det du ser som konsument är det du ska få. Där är det viktigt att bygga relationer och inge förtroende.

Orklas vision lyder ”Din vän i vardagen”, hur ser du att denna kommer fram i vårt arbete?
-Jag tycker om vår vision eftersom den speglar våra produkter väldigt väl, de är ju vänliga och ska finnas nära konsumenterna – varje dag!