Hos Orkla finns det många vägar att gå

Vad har en försäljningsdirektör, en produktgruppchef och en direktör för varuförsörjning i tre olika delar av Orkla gemensamt? De har alla använt sig av Orklas program för intern mobilitet.

Om man jobbar hårt kan det öppnas nya dörrar

När Jonny Mattsson, den nuvarande försäljningsdirektören på Orkla Confectionery & Snacks Sverige, började på Orkla var det som produktchef för choklad på Nidar 2005. Två år senare blev han rekommenderad att söka tjänsten som key account manager (KAM) på samma företag.

– Jag hade varit med på många kundmöten i samband med en stor chokladlansering, och dåvarande försäljningsdirektören och administrativa direktören på Nidar tyckte att jag kunde passa som KAM, säger han.

Så han bytte avdelning och startade sin karriär inom försäljning. Några år senare fick han höra att Göteborgs Kex behövde en ny försäljningsansvarig. Jonny sökte, fick jobbet och flyttade hem till Sverige. 2014 blev han vikarierande försäljningsdirektör på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och blev uppmanad att söka tjänsten efter ett par månader. Efter en serie intervjuer och tester hos en extern rekryteringsbyrå erbjöds han den tjänst han har idag.

– Att arbeta på Orkla har gett mig många möjligheter. Även om intern mobilitet är viktig, är det ingen garanti för att få jobb. Kompetens är a och o, men om man jobbar hårt kan det öppnas nya dörrar, berättar han.

De interna karriärmöjligheterna är ett stort plus

Även Group Brand Manager på Orkla Health, Cecilie Woldseth, har använt sig av Orklas interna rekryteringsprogram:

– Jag började på marknadsavdelningen vid Orkla Foods Norge i augusti 2014. På en samling för Young Professionals hos Orkla fick jag höra om möjligheterna till intern mobilitet. Jag har studerat och jobbat i utlandet tidigare och hade lust att prova en internationell tjänst. Dessutom är jag intresserad av hälsa, friskvård och träning, och därför fastnade jag speciellt för Orkla Health. När det utlystes en intressant tjänst där, så sökte jag, blev kallad till intervju och fick jobbet, berättar hon.

– Även om jag har bytt jobb internt inom Orkla, så finns det skillnader som bjuder på nya utmaningar. På Orkla Foods Norge jobbade jag med den norska marknaden och hade ett nära samarbete med försäljning. På Orkla Health arbetar jag mer överordnat mot marknader både i Norden, Baltikum och Polen, säger hon.

– De interna karriärmöjligheterna är ett stort plus med att jobba på Orkla. Det var också något jag tänkte på när jag valde att söka mig till Orkla från början. Jag ville arbeta i en koncern men ville samtidigt ha utvecklingsmöjligheter. Och inom Orkla finns det många vägar att gå, fastslår hon.

Pendlar varje vecka mellan flera Orkla-anläggningar

Tonny Guldborgs historia på Orkla började på allvar när han blev fabrikschef på Pastella-fabriken på Jylland 2010. Där gör de färsk pasta, och den gången hade de en ny fabriksanläggning som skulle optimeras.

– Ett och ett halvt år senare blev jag kontaktad om tjänsten som Supply Chain-direktör för Orkla Foods Danmark. Jobbet var i samma organisation men det omfattade två och så småningom fyra fabriker och jag ingick i ledningsgruppen för Orkla Foods Danmark. Efter tre år där blev jag tillfrågad om jag var intresserad av en nyinrättad funktion vid Orkla ASA som ansvarig för Operations inom affärsområdet.

I dag pendlar Tonny varje vecka mellan olika anläggningar inom Orkla.

– Jag är halva tiden i Skøyen och resten av tiden på våra anläggningar i Skandinavien och Baltikum. Samtidigt försöker jag ha en arbetsdag hemma i Danmark varje vecka. Jag är väldigt nöjd med att Orkla erbjuder stor flexibilitet och möjlighet att få logistiken att fungera i vardagen. Orkla täcker ett stort geografiskt område, och därför behöver vi flexibla lösningar för de anställda.