Jobba på Orkla Foods Sverige

Vi som arbetar på Orkla Foods Sverige älskar god mat och dryck. Nyfikenhet är vår drivkraft och vi är ständigt öppna för nya ideér, synsätt och smaker. För oss är det viktigt att ta socialt ansvar och bidra till en god samhällsutveckling. Vi söker helt enkelt dig som vill vara med att utveckla Sveriges godaste varumärken och framtidens mat och dryck.

Orkla Foods Sverige arbetar med hela värdekedjan från idé till färdig produkt. Därför är chansen att du hittar något inom just ditt intresseområde stor. Vi erbjuder dig en stor variation av arbeten. Här kan du arbeta som livmedelsoperatör eller mekaniker, med ekonomi, innovation, marknadsföring och försäljning eller varför inte som kock eller kostekonom. Läs mer om vardagen för några av våra medarbetare här.

Se lediga tjänster i Orkla

Produktion

Vi har nio produktionsanläggningar runt om i Sverige och ett lager. I fabrikerna använder vi oss av vårt produktionssystem PPS, med fokus på EHS (environment, health and safety), kvalitet/matsäkerhet, leveranssäkerhet och kostnadseffektivitet.

Det finns ett stort engagemang för PPS, där operatören är i centrum och alla ska vara delaktiga i det dagliga förbättringsarbetet. För att lyckas med detta ställs höga krav på kompetenta team i fabrikerna. Vi har en stor variation av tjänster. Du kan arbeta som allt från maskinoperatör och truckförare till kvalitetsansvarig och fabrikschef.

Möt Erik Wendel, Platschef på Orkla Foods Sverige

Från en inspirerande arbetsmässa i Lund till platschef i Orkla Foods Sveriges anläggning för grönsaker, potatis och färdigrätter. Möt Erik Wendel som arbetar som platschef i vår anläggning i Eslöv.

Läs hela intervjun här

Innovation

På Innovationsavdelningen arbetar gruppchefer, konceptutvecklare, produktutvecklare, projektledare samt gastronomer. Bakgrunderna varierar stort, det finns kockar och dietister såväl som civilingenjörer och civilekonomer.
Som medarbetare på Innovationsavdelningen får du vara med och utveckla nya smarta produkter och förpackningar. Resultatet av ditt arbete blir kanske extra tydligt då de ofta syns i både TV-reklam och i butiker. Ett genuint intresse för att hjälpa våra kunder och konsumenter att få så bra och goda produkter som möjligt är den stora drivkraften.

Möt Caroline Rittfeldt, Gastronomisk utvecklare på Orkla Foods Sverige

Via provköket till eget företag och därefter tillbaka till Orkla Foods Sverige igen. Möt Caroline Rittfeldt som arbetar som gastronom med ansvar för Vårt Kök, vid Orkla Foods Sveriges huvudkontor.

Läs hela intervjun här

Marknad Retail

Marknadsavdelningen arbetar med att utveckla och bygga våra varumärken. En viktig del i detta är att ha en bra konsumentinsikt. Utan denna blir det svårt att ta fram nya produkt- och konceptidéer som svarar mot kundernas behov. Kommunikationsutveckling är en annan stor del av arbetet, både när det gäller reklamfilm och annonsering i andra medier. På marknadsavdelningen arbetar Brand Managers och Market Managers, men även New Business Managers och Research Managers. De flesta på avdelningen är civilekonomer eller har motsvarande utbildning med någon typ av marknadsföringsbakgrund.

På marknadsavdelningen får du jobba med varumärkesutveckling och konceptutveckling från början till slut. Här ställs höga krav på egen drivkraft och engagemang liksom kreativitet och affärsmässighet.

Möt Alia Jassim, brand manager Orkla Foods Sverige

Matfantasten som började som brand manager för Ekströms men som nu sprider positiv energi med Risifrutti. Möt Alia Jassim, brand manager för Risifrutti.

Läs hela intervjun här

Säljavdelningen Retail

Här arbetar vi med att skapa lönsam försäljning åt Orkla Foods Sverige och våra kunder. För att lyckas med detta är det viktigt att ha en tät relation med våra kunder för att förstå deras behov samt med marknadsavdelningen för att säkra att våra nya produkter och vår marknadsföring tillfredsställer behovet.

Typiska tjänster är som säljare i butik eller Key Account Manager. Som säljare ansvarar du för att sälja in nya produkter och skapa säljande exponeringar. Som Key Account Manager ansvarar du för kontakter med våra kunder med införsäljning av nyheter, prisförhandlingar och priskampanjer. Här finns även kategoriansvariga – Category Business Managers. De tar ansvar för en kategori, t.ex. drycker, och gör utifrån en djup förståelse av köparens beteende en plan för hur vi bäst kan få konsumenten att köpa mer av produkterna i kategorin. De ansvarar sedan för att denna plan genomförs hos alla kunder.

FoodSolutions

Det finns två inriktningar inom FoodSolutions, industri- och export samt restaurang- och storhushåll. Inom det första området arbetar vi med försäljning till andra livsmedelsföretag som använder våra produkter som ingredienser men också ren legotillverkning och exportförsäljning. Inom restaurang- och storhushåll arbetar vi med konceptutveckling, marknadsföring och försäljning. Arbetet spänner över hela företagets portfölj och över ett i princip obegränsat geografiskt område.
Tjänster som finns här är säljare/säljledare, Key Account Manager, affärschef, affärsutvecklare, marknadsförare, måltidsspecialist, säljare samt projektledare.

Lämplig utbildning är med inriktning mot ekonomi, livsmedel eller kock. Erfarenhet från restaurang- eller leverantörsledet är en klar merit och självklart bör du också ha ett brinnande intresse för mat. En bakgrund inom sälj- eller produktion är ett plus. Det unika med FoodsSolutions är att du får möjlighet att kombinera ditt matintresse med att göra affärer.

Kommunikation

Här arbetar vi såväl inåt i företaget mot anställda som mot världen utanför. En av avdelningens viktigaste uppgifter är att vårda och utveckla Orkla Foods Sveriges varumärke. En viktig del av detta är att göra företagets mål, vision och värderingar kända i organisationen.

Kärleken till mat och dryck ska avspegla sig i allt som händer. Utåt handlar det mycket om att marknadsföra företaget och våra produkter och att se till att Orkla Foods Sverige blir känt för omvärlden på ett positivt sätt.
Vi arbetar med en stor mängd olika kanaler, exempelvis webbsida och våra sociala medier, presshantering, omvärldsbevakning och olika typer av evenemang. Vi har ett nära samarbete med våra marknadsavdelningar vad gäller kommunikation om företagets produkter.

Att arbeta på Kommunikationsavdelningen innebär att man har ett väldigt varierat och spännande jobb, som emellanåt innebär snabba utryckningar.

Human Resources

Här finns många olika arbetsområden och därmed ett stort antal olika och väldigt varierande arbetsuppgifter. Gemensamt är att arbetet handlar om nära kontakt med människor, såväl internt som externt. Här finns bland andra butiksbiträden, servicepersonal, förhandlare och HR-specialister.

För att arbeta på Human Resources är det bra om du trivs med att hantera många saker samtidigt och naturligtvis att du gillar att arbeta med människor.