Näring och välbefinnande

Vi vill göra det enklare att äta hälsosamt, grönt och hållbart. Orkla ökar därför sitt fokus på växtbaserad mat. Vi fortsätter också vår strävan att göra populära favoriter hälsosammare och utvecklar produkter i linje med hälsotrender.

Enklare med hälsosamma val varje dag

Som en ledande producent av mat och andra dagligvaror vill vi på Orkla bidra till bättre matvanor. Vi vet att även små ändringar i salt-, socker- och fettinnehållet i produkter som man äter och dricker varje dag ger viktiga förbättringar av folkhälsan. Därför samarbetar vi aktivt med myndigheter och livsmedelsbranschen för att göra vardagsmaten mer hälsosam. Vi har jobbat systematiskt med detta under flera år. Vår filosofi är att hälsosam mat ska smaka gott. Därför kompromissar vi aldrig med smaken när vi minskar halten av salt, socker och mättat fett i kända favoriter eller i utvecklingen av nya varianter.

För att få ny kunskap och lära oss mer om matens påverkan på kroppen samarbetar vi med flera kompetens- och forskningsmiljöer. I likhet med konsumentinsikt är detta viktigt när vi utvecklar nya produkter. Vi letar också efter sundare varianter inom choklad, sötsaker och snacks, även om de individuella produkterna ska få vara det de är avsedda för, att ge trivsel och glädje. Sund kosthållning handlar om en bra balans mellan vad du äter och hur fysiskt aktiv du är i vardagen.

Bra information är en förutsättning för att kunna göra medvetna val i butiken. Därför är det viktigt för oss att göra det lätt för våra kunder och konsumenter att veta vad våra produkter innehåller genom tydlig och ärlig produktinformation.

Hållbarhetsmål till 2025

  • Dubbla konsumtionen av produkter och tjänster för en bättre hälsa
  • 15% mindre salt och socker
  • Inspirera människor att anta en mer hälsosam livsstil

Arbetet med näring och hälsa stöder FN: s globala hållbarhetsmål 3.

klimatberäknade recept till kockar från Orkla Foods Sverige

Fast Fusion Friday

Med konceptet Fast Fusion Friday, försöker Orkla FoodSolutions göra det lite roligare för skolbarn att äta rätt mat och äta upp. Rätterna i receptsamlingen är baserade på vegetariska råvaror med smaker från alla horn av världen och har roliga namn. Serveringen har en street food design för att göra fredag till en speciell dag. För att göra det enkelt att se klimatpåverkan av varje måltid är koldioxidavtrycket av varje recept uträknat.

Läs mer om Fast Fusion Friday

Stark utveckling för växtbaserat

Fler och fler konsumenter vill äta hälsosamt och hållbart, och efterfrågan för växtbaserad mat bara ökar. Orkla erbjuder växtbaserade produkter inom alla affärsområden från pizzor och soppor till glass och snacks. Anamma Formbar Färs har fått utmärkelsen Årets Dagligvara 2019 av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.

Rebecca Eliasson, produktutvecklare

Osötad ketchup från Felix

Intresset för mat och dryck utan eller med mindre tillsatt socker växer och Orkla satsar på innovation för att möta konsumenternas krav och önskemål. Felix ketchup, utan tillsatt socker och sötningsmedel är en riktig vardagshjälte för många barnfamiljer. En ketchup som genom innovativ produktutveckling helt utan tillsatt socker och som fortfarande smakar precis som en ketchup ska smaka. Hemligheten ligger i ett nytt recept med ökad andel soltorkade tomater och balanserad med rätt kryddning.