Kalles

Kalles Kaviar lanserades 1954 och är ett av de mest välkända varumärkena i svensk dagligvaruhandel. I dag är Kalles starkare än någonsin. Märket har utvecklats till något av en nationalsymbol som nästan alla svenskar har en personlig relation till.

 

Ingen produkt har på samma sätt som Kalles Kaviar kopplats till en särskild person. Och inte vilken person som helst, utan Carl Ameln, son till dåvarande vd:n i Abba, Christian Ameln.

 

Några milstolpar i Kalles historia

Ett av våra viktigaste varumärken har anor från 1950-talet, men kaviarens historia börjar lite tidigare. Här är några viktiga milstolpar.

 

  • 1850: Saltad torskrom med stark smak blir populär. En slags förlaga till Kalles Kaviar.
  • 1910: Av misstag blandar någon olja i den saltade torskrommen och den nya tidens kaviar uppstår.
  • 1940: Den första rökta kaviaren ser dagens ljus.
  • 1954: En gårdfarihandlare säljer sitt recept på mildrökt kaviar till Abba för 1000 kr. Abba börjar sälja kaviaren i omärkta tuber och det går bättre än väntat, framför allt bland unga. Annonsbyrån föreslår att tuben ska prydas med en gosse med ett populärt namn. Och varför inte sonen till direktören som älskar kaviar? Så kom det sig att en lintott vid namn Carl blev Kalle med hela svenska folket. Som tack för att vi får låna hans ansikte får Carl gratis kaviar resten av livet. Vi levererar tuberna till hans dörr än idag
  • 1955:Kalles Kaviar marknadsförs aktivt under devisen ”Alla är barnsligt förtjusta i Kalles”. Och succén är ett faktum. Inte mindre än en miljon tuber kramas under första året.
  • 1985: Under en månad säljs 144 tuber Kalles i en butik på Sunwing Resort Rhodos. Under samma tid säljer en medelstor livsmedelsbutik här hemma i Sverige ungefär 80 tuber.
  • 1999: Carl XVI Gustaf väljs in i Gastronomiska akademien. Han passar då på att framhäva Kalles Kaviar, för att den ”förtjänar det”, och avslöjar att han använder Kalles när han gör kaviarsufflé – till kungafamiljens stora förtjusning förstås.
  • 2004: Kalles Kaviar fyller 50 år och svenska folket klämmer i sig 17 miljoner tuber. Varannan kaviartub som säljs är en Kallestub och hela 96 procent av befolkningen känner till Kalles. Ungefär lika många som vet vem kungen är (som för övrigt också heter Kalle).
  • 2005: Svenska folket äter cirka 2 600 000 kilo Kalles. Det blir ungefär 173 miljoner smörgåsar.
  • 2014: Vår älskade Kalles Kaviar firar storstilat sin 60:e födelsedag i Kungshamn. Närvarar gör förstås Carl Ameln, Kalle själv, tillsammans med fru, söner och barnbarn.